بلاگ

کاغذ دیواری چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کاغذ ورقه نازک همواری است که معمولا از الیاف گیاهی ساخته می شود ولی آن را از مواد لیفی دیگر هم می سازند و به طور عمده برای نوشتن و چاپ کردن به کار می رود. ولی موارد استعمال متعدد دیگری نیز دارد. کلمه کاغذ ظاهرا از زبان سانسکریت وارد زبان فارسی شده است. لفظ اروپایی برای کاغذ از کلمه پاپیروس یونانی گرفته شده است و ضمنا قرطاس مصری را از آن می ساختند.کلمه قرطاس که امروزه به معنی کاغذ به کار می رود خود ماخوذ از کلمه یونانی خارتس به معنی چیزی که بر آن می نویسند می باشد. معادل کاغذ در عربی ورقه و صحیفه است..

wallpaper2


ربع تا ثلث کاغذهای نو از کاغذهای مستعمل ساخته می شوند. جسم کاغذ، الیاف به هم آمیخته سلولز است که از حدود 1860 به این طرف عمدتا از چوب به دست می آید.
تکه های پارچه (معمولا پنبه ای) که از کارخانه های بافندگی و لباس دوزی به دست می آید برای ساختن کاغذ های تحریری و کاغذ هایی مانند کاغذ سیگار و نظایر آن به کار می روند.
برای کاغذهای خاص دیگر یا در جاهایی که چوب در دسترس نیست از نیشکر شیره گرفته، خیزران، ساقه کتان مانیل، کاه و الیاف دیگر استفاده می شود.
ولی قسمت عمده کاغذ جهان از مغز چوب به دست می آید. مغز چوب مکانیکی یا چوب آسیاب شده برای ساختن کاغذ روزنامه و دستمال کاغذی و سایر انواع کاغذ ارزان قیمت به کار می رود. ماده لینین چوب که الیاف را به هم می چسباند در کاغذ باقی می ماند و همین ماده است که سبب زرد شدن رنگ کاغذ در مقابل نور می شود.
مغز چوبی که از طریق شیمیایی بدست می آید تقریبا سلولز خالص است و آن را از جوشاندن همراه با فشار تراشه های چوب با یکی از سه ماده شیمیایی سود، سولفات یا سولفیت که لینین را حل می کند به دست می آورند.
سپس مغز چوب را می شویند و سفید می کنند و از غربال می گذرانند و آن را می زنند و خوب مخلوط می کنند. چون آب از غربال می گذرد، ورقه ای از الیاف تشکیل می شود که به سبب کان خوردن در امتداد های مختلف در هم می رود و به ورقه شکلی حصیر مانند می دهد.
یک تسمه نمدین و مرطوب بر غربال فشار می آورد و کاغذ را از روی آن بر می دارد و سپس آن را به نوردهای خشک کننده منتقل می کند. در پایان این عملیات، کاغذ از میان نورد هایی آهنین می گذرد که آن را می فشارند و سطحش را صاف می کنند.
برای آن که بافت و خاصیت چاپ پذیری و مقاومت کاغذ را بهتر کنند، موادی اضافی بر خمیر آن می افزایند.
برای آن که چاپ حروف و مخصوصا تصاویر با دانه های ریز بهتر شود، کاغذ مخصوص چاپ کتاب را با قشری از گل چینی مخلوط با نوعی چسب می پوشانند.
برای آنکه مرکب بر کاغذ تحریر پخش نشود صمغ (راتیانج) به خمیر آن اضافه می شود. کاغذ دیواری ضخیم است و برای آنکه آب نگیرد راتیانج به آن می زنند و سطح آن را برای چاپ کردن نقش های مورد نظر بر آن، مانند کاغذ کتاب آهار می زنند.
کاغذ مستحکم لفاف و کیسه، کاغذ کرافت است که از لینین حل شده در سولفات ساخته می شود.


تاریخچه کاغذ
ظاهرا کاغذ را مردی چینی به نام (تسان لون) در حدود 105 م اختراع کرد و در چنین مراحلی تکامل خود را پیمود. کاغذ چینی مخلوطی از پوست درخت و کنف بود.
کاغذ سازی در حدود 610 م به ژاپن و در 751 م به سمرقند راه یافت. در اواسط قرن دوم هجری کاغذ از سمر قند به بلاد اسلامی رسید. گویند (فضل ابن یحیی برمکی) نخستین کسی بوده است که در بغداد کارخانه کاغذ سازی دایر کرد. در قرن 4 هـ ق کاغذ سازی در بغداد رواج تام داشت.
(ابن الندیم) از شش نوع کاغذی که در عهد او معروف بوده نام می برد و می گوید کتاب را از کاغذ خراسانی می ساختند. از مشهور ترین شهر های ایران که در کاغذ سازی شهرت داشته (خونا) یا (خونج) بوده که در زمان (یاقئت) به کاغذ کنان معروف بوده است.
کاغذ در حدود 900 م توسط مسلمانان به مصر و در حدود 1150 م توسط مورها به شاطلبه در اسپانیا رسید.


انواع کاغذ
1- کاغذ ابری: نوعی کاغذ تزئینی برای ورود یا درون جلد که از دوره تیموری به بعد در ایران رایج گردید. ابری های همدان و کشمیر معروف بوده است.
2- کاغذ بالیغ: کاغذ بسیار مرغوبی که در شهر پکن (خان بالیغ - شهر خان) ساخته می شد.
جنس کاغذ بسیاری از کتب و اوراق خطی نفیس ایران کاغذ خان بالیغ است.
3- کاغذ زر افشان: (نوعی تزئین بر روی کاغذ) برای زر افشان کردن کاغذ مقداری صمغ را به طرز خاصی روی کاغذ می پاشیدند و سپس ورقه های نازک طلا را به آن می چسباندند به طوری که تکه های طلا مانند ستاره روی صفحه کاغذ می درخشید. این نوع کاغذ را معمولا در حواشی کتب و اوراق گرانبها مصرف می کردند.
4- کاغذ زر نشان: (نوعی تزئین بر روی کاغذ) برای زر نشان کردن کاغذ ابتدا بر روی کاغذ مقداری نشاسته با صمغ می مالیدند و سپس ذرات زر را که بی شباهت به اکلیل فرنگی امروز نبوده است بر روی کاغذ می پاشیدند. این نوع کاغذ را برای کتب نفیس یا حواشی مرقعات و اوراق نفیس مصرف می کردند.
5- کاغذ سمرقندی: یکی از معروفترین و مرغوب ترین کاغذ های مورد مصرف در طول سده های میانی دوران اسلامی که در شهر سمرقند ساخته می شد. کاغذ سمرقندی جزو اولین کاغذهای ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجری، مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی اولین کارگاه ساخت آن را در شهر سمرقند بر پا کردند و از این شهر صنعت کاغذ سازی به سایر بلاد اسلام راه یافت.
6- کاغذ شامی: نوعی کاغذ سفید و به غایت شفاف و لطیف منصوب به شهر شام.

بازدید 4452 بار آخرین ویرایش در سه شنبه, 10 مهر 1397 ساعت 20:13

ارسال نظر

تازه های سایت

تخصص ما چیست؟

  • طراحی سه بعدی
    یکی از تخصص های شیراز دکور طراحی تری دی می باشد که از کاربردهای آن می توان به طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی،طراحی کابینت های متفاوت و لوکس ،  معماری داخلی، انیمیشن سه بعدی و شبیه سازی محصولات شرکت ها اشاره نمود..
    نقشه کشی و طراحی پلان
    برای شروع یک پروژه ساختمانی پس از مطالعات اولیه نیاز به نقشه ساختمان است امر نقشه کشی آن قدر حائز اهمیت است که سابقه چند هزار ساله در معماری ایران و جهان دارد.در حال حاظر جهت درک بهتر صاحب کار از فضای ساختمان نقشه های مهندسی به کمک نرم افزار های سه بعدی سازی نیز ارائه می گردند ..
    اجرا برابر طراحی
    با توجه به روال شرکت ، کلیه اجراها برابر با طرح های پیاده سازی شده اجرا می گردند .. اجرا = طرح سع بعدی
    مشاوره رایگان و تخصصی
    میخواهید فضای خود را طراحی کنید اما تخصص لازم را برای این کار ندارید؟ یا اینکه نمیتونید خیلی برای فضاتون هزینه کنید اما دوست دارید به ساده ترین شکل ممکن فضا رو عوض کنید..